• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Uppsagt bolån?

hannesann

Viktig medlem
Poäng: 51
Blev medlem
28 September 2023
Meddelanden
55
Mottagna reaktioner
12
Poäng
51
Hej
Jag ligger efter två månader med mitt bolån och har ingen möjlighet att betala ikapp idag. Behöver inga pekpinnar om att jag ska prioritera boenderäkningar först för det vet jag redan om. (Och har tydligen inte gjort det ändå?)
Oavsett.. Är sjukskriven nu vilket gör det ännu svårare att betala ikapp det som är förfallet. Är livrädd att bli av med min lägenhet nu. Är det lönt att försöka kontakta banken och se om det finns någon lösning? Eller är det större risk att bolånet sägs upp direkt istället pga att jag tar kontakt och "erkänner" att jag inte kan betala?
Har försökt läsa villkoren för mitt bolån men hittar inget konkret när banken får/kan/vill säga upp lånet.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 728
Mottagna reaktioner
983
Poäng
787
Ja gå till banken och be om ett personligt möte. Förklara din situation. Det lönar sej alltid prova.
 

Frågvos

Kunnig medlem
Poäng: 257
Blev medlem
5 Juni 2022
Meddelanden
158
Mottagna reaktioner
90
Poäng
257
Kolla upp dina försäkringar med. Har du någon som täcker ifall du är sjukskriven?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 538
Mottagna reaktioner
12 914
Poäng
9 787
Uppsägning brukar väl få ske om man ligger väsentligt efter med betalningen. 2-3 månader är det vanliga.
Banken ser nog gärna lösningar än att behöva tvångsförsälja.
 

Baklänges

Kunnig medlem
Poäng: 366
Blev medlem
28 Januari 2024
Meddelanden
296
Mottagna reaktioner
191
Poäng
366
Hej
Jag ligger efter två månader med mitt bolån och har ingen möjlighet att betala ikapp idag. Behöver inga pekpinnar om att jag ska prioritera boenderäkningar först för det vet jag redan om. (Och har tydligen inte gjort det ändå?)
Oavsett.. Är sjukskriven nu vilket gör det ännu svårare att betala ikapp det som är förfallet. Är livrädd att bli av med min lägenhet nu. Är det lönt att försöka kontakta banken och se om det finns någon lösning? Eller är det större risk att bolånet sägs upp direkt istället pga att jag tar kontakt och "erkänner" att jag inte kan betala?
Har försökt läsa villkoren för mitt bolån men hittar inget konkret när banken får/kan/vill säga upp lånet.
Jag uppmuntrar dig till att prata med din handläggare på banken. Dom kan hjälpa till på olika sätt, exempelvis bara betala ränta under x antal månader (bättre än att lånet blir uppsagt), betalningsfria månader, låta dig betala det du kan för att hålla det flytande etc.
 

Pojop

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
11 September 2021
Meddelanden
537
Mottagna reaktioner
253
Poäng
447
Som Lasseman säger. Banken ser gärna en dialog då det ger dem sämre betalt om det blir andra lösningar som även drabbar dig...
 

hannesann

Viktig medlem
Poäng: 51
Blev medlem
28 September 2023
Meddelanden
55
Mottagna reaktioner
12
Poäng
51
Tack för alla svar!Jag kontaktar banken imorgon och kollar om dom kan hjälpa mig på något sätt att komma ikapp med betalningarna innan bolånet sägs upp
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp